Στροφή αποφοίτων στα ελληνικά κολέγια έναντι της επαρχίας

Βασικό ζήτημα για πολλούς γονείς είναι το κόστος φοίτησης σε ίδρυμα της ελληνικής επαρχίας ή του εξωτερικού, εν μέσω κρίσης.

Σε «νέα αρχή» εν μέσω οικονομικής κρίσης προσβλέπουν...., από την προσεχή ακαδημαϊκή χρονιά, τα ελληνικά κολέγια.

Ύστερα από μια τριετία πολύ «χαμηλών πτήσεων» το ενδιαφέρον αποφοίτων λυκείων για τις σπουδές που προσφέρουν έχει αυξηθεί σε σχέση με το περυσινό καλοκαίρι έως και κατά 50%. Η οικονομική κρίση που δυσκολεύει τις σπουδές «εκτός έδρας» (είτε σε περιφερειακό ελληνικό πανεπιστήμιο είτε σε ΑΕΙ του εξωτερικού) και η μείωση των θέσεων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ ευνοεί τα κολέγια.

Βέβαια, η περίοδος των εγγραφών, που για τα κολέγια ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο, θα δείξει σε ποιο ποσοστό η τρέχουσα άνοδος του ενδιαφέροντος θα αποτυπωθεί σε αντίστοιχη αύξηση των εγγραφών.

Το 2012-2013, στα 35 κολέγια της χώρας φοίτησαν περίπου 17.000 σπουδαστές, το 75% των οποίων στα προπτυχιακά προγράμματα. «Εάν φέτος ο αριθμός των σπουδαστών αυξηθεί πάνω από 17.000, αυτό θα δώσει προοπτικές επιβίωσης στον κλάδο», λέει παράγοντας του χώρου των ιδιωτικών κολεγίων.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, από τον Οκτώβριο του 2010 (όταν η ευρωπαϊκή Οδηγία 36/2005 για τα πτυχία των κολεγίων ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία) έως τις αρχές του Ιουλίου υποβλήθηκαν 2.845 αιτήσεις επαγγελματικής αναγνώρισης πτυχίων κολεγίων. Από αυτές εξετάστηκαν οι 2.429, και θετική εισήγηση έλαβαν οι 2.064 (85%) ενώ αρνητική οι 365 (15%). Άλλοι 416 φάκελοι αίτησης δεν έχουν εξεταστεί ακόμη.

Τέσσερις λόγοι

Ειδικότερα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων Κωνσταντίνος Καρκανιάς, γενικευμένη είναι η εκτίμηση ότι φέτος πολλοί περισσότεροι νέοι ζητούν πληροφορίες για τις σπουδές στα κολέγια.

«Ο αριθμός των αποφοίτων λυκείου που ζητούν πληροφορίες είναι αυξημένος έως και 50%, κατά περίπτωση κολεγίου» παρατηρεί ο ίδιος. Η αύξηση ενδιαφέροντος αποδίδεται συνδυαστικά σε τέσσερις λόγους. Κατ’ αρχήν, το υψηλό κόστος «φοιτητικής μετανάστευσης» αποθαρρύνει τις οικογένειες να στείλουν το παιδί τους για σπουδές στο εξωτερικό (η Βρετανία είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός των Ελλήνων). Ωστόσο, αυτό ισχύει κυρίως για τις προπτυχιακές σπουδές, καθώς το κύμα για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό δεν έχει ανακοπεί. «Η συντριπτική πλειονότητα επιλέγει να κάνει μεταπτυχιακά σε ξένη χώρα με την ελπίδα να βρει και δουλειά», λέει ο κ. Καρκανιάς.

Επιφυλακτικοί δείχνουν οι Έλληνες γονείς και με τις σπουδές σε κάποιο περιφερειακό πανεπιστήμιο και ΤΕΙ λόγω του κόστους «μετανάστευσης». Υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος σπουδών προσεγγίζει τις 50.000 ευρώ για σχολή τετραετούς φοίτησης. Στον αντίποδα, το κόστος των τριετών προπτυχιακών σπουδών στα κολέγια κινείται από 6.000 έως 8.000 ευρώ ετησίως, και των μεταπτυχιακών από 9.000 έως 12.000 για όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Επιπρόσθετα, φέτος πολλοί υποψήφιοι ανησυχούν ότι δεν θα καταφέρουν να εισαχθούν σε κάποιο τμήμα -έστω περιφερειακού ιδρύματος- με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, καθώς λόγω του σχεδίου αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι θέσεις σε ΑΕΙ/ΤΕΙ μειώθηκαν συνολικά κατά περίπου 7.000.

Ο τέταρτος λόγος είναι ότι πλέον έχει διευρυνθεί το πεδίο των αντικειμένων-επαγγελμάτων για τα οποία χορηγείται επαγγελματική αναγνώριση. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε στην «Κ» αρμόδιο στέλεχος του υπ. Παιδείας, με τον νόμο 4093 του 2012 δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης πτυχίων που οδηγούν και σε νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα (π.χ. οικονομολόγος, μηχανικός) αλλά και σε μη νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα στην Ελλάδα (π.χ. αρχαιολόγος, γραφίστας).

Δηλαδή, κάθε πτυχίο ευρωπαϊκού ΑΕΙ και των παραρτημάτων του σε τρίτη χώρα είναι ισοδύναμο με πτυχίο ελληνικού ΑΕΙ, αρκεί να γίνει σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών των δύο ιδρυμάτων. Σημειώνεται ότι μπορεί να ζητηθεί από τον κάτοχο του πτυχίου κολεγίου να εξετασθεί σε κάποια μαθήματα εάν από τη σύγκριση αποδειχθεί ότι το πρόγραμμα σπουδών του κολεγίου υπολείπεται των ελληνικών ΑΕΙ.

Άλλη επιλογή που έχει ο απόφοιτος κολεγίου για να λάβει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων είναι να κάνει πρακτική άσκηση σε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα.

Αναγνώστες