Φαίνεται να κερδίζουν έδαφος οι προτάσεις που αφορούν αλλαγή κριτηρίων και συντελεστών όσον αφορά τη φορολόγηση των μεγαλοκτηματιών και όσων λαμβάνουν επιδοτήσεις, χωρίς νέες παρεμβάσεις στα αστικά ακίνητα.
Αντίθετα..., στο «κενό» φαίνεται ότι πέφτει η πρόταση των «ανταρτών» βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας για διατήρηση και το 2014 του «χαρατσιού» της ΔΕΗ, μειωμένου μάλιστα κατά 10%.
Ειδικότερα, όπως ανέφεραν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, η διατήρηση του «χαρατσιού» της ΔΕΗ προσκρούει στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, βάσει της οποίας το ΕΕΤΗΔΕ δεν είχε κριθεί αντισυνταγματικό λόγω της προσωρινότητας του μέτρου που ελήφθη εξαιτίας της έκτακτης δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας.
Ως εκ τούτου τα στελέχη του υπουργείου κρίνουν ότι αναπόφευκτα, εάν διατηρηθεί για έναν ακόμη χρόνο, θα υπάρξουν νομικά προβλήματα και πληθώρα προσφυγών που θα μπλοκάρει την εφαρμογή του μέτρου, πέρα από το γεγονός ότι και η ΔΕΗ δεν επιθυμεί άλλο να εισπράττει για λογαριασμό των Εφοριών, αφού παραμένουν απλήρωτοι και δεκάδες χιλιάδες λογαριασμοί από τους καταναλωτές.
Βέβαια, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι η τρόικα, μέχρι πρότινος, ζητούσε και αυτή, από την πλευρά της, επίμονα να συνεχιστεί η είσπραξη του έκτακτου ειδικού τέλους επί των ακινήτων από τη ΔΕΗ, καθώς αμφιβάλλει κατά πόσο η νέα υπηρεσία που πρόκειται να συσταθεί για την είσπραξη του ΕΝΦΑ θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο έργο της.
Η αλήθεια όμως για το οικονομικό επιτελείο, που δεν επιθυμεί τη διατήρηση του «χαρατσιού», κρύβεται στο σκέλος των εσόδων, αφού απομακρύνεται ο στόχος είσπραξης των 2,9 δισεκατομμυρίων ευρώ που επιβάλλεται από το μνημόνιο.
Και αυτό γιατί εάν δεν εφαρμοστεί ο ΕΝΦΑ, τότε θα πρέπει να διατηρηθεί το «χαράτσι». Όμως από το «χαράτσι» τα βεβαιωθέντα έσοδα, με βάση τα σημερινά δεδομένα και τη μείωση του 15% που ισχύει σε σχέση με το 2012, ανέρχονται σε 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Επίσης θα πρέπει να διατηρηθεί και ο ΦΑΠ, από τον οποίο βεβαιώνονται έσοδα περίπου 500 εκατομμυρίων ευρώ.
Επομένως τα συνολικά βεβαιωθέντα έσοδα θα ανέλθουν στην καλύτερη περίπτωση στα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι τα εισπραχθέντα θα κινηθούν λίγο κάτω από τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στόχοι που απέχουν πολύ από τις επιδιώξεις του νέου Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, αφού με βάση το νομοσχέδιο που έχει δοθεί στη δημοσιότητα προσδοκάται να βεβαιωθούν έσοδα περί τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ και να εισπραχθούν 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι όποιες αλλαγές επομένως, θα πρέπει να κινηθούν σε αυτό το πλαίσιο, ώστε να μην υπάρξουν αποκλίσεις που θα διαταράξουν ακόμη περισσότερο τις σχέσεις με την τρόικα.
Αλλαγές κριτηρίων και συντελεστών
Σε κάθε περίπτωση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών φαίνεται ότι συζητά αλλαγές στους συντελεστές και στα κριτήρια φορολόγησης των αγροτεμαχίων, ειδικά όσον αφορά τους αγρότες με μεγάλες εκτάσεις και επιδοτήσεις, ενώ δεν προτίθεται να προχωρήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στη φορολόγηση των αστικών ακινήτων, αφού αντίθετα μάλιστα μελετάται μικρή ελάφρυνση των μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων.
Συγκεκριμένα, οι αλλαγές που έχουν πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων και ενδέχεται να υιοθετηθούν, για να σταματήσουν και οι εσωκομματικές «γκρίνιες», είναι οι εξής:
* Να αλλάξουν κλίμακα και συντελεστές ανάλογα με τη χρήση του ακινήτου, ειδικά δε για τα αγροτεμάχια όπου ο φόρος διαμορφώνεται ανάλογα με την καλλιέργεια.
* Να υπάρξει μικρή επιβάρυνση των ιδιοκτητών αγροτεμαχίων που εισπράττουν επιδοτήσεις, αφού τα στοιχεία είναι διαθέσιμα στο υπουργείο από τον ΟΠΕΚΕΠ.
* Να απαλλαχθούν ή να ελαφρυνθούν ακίνητα «δεσμευμένα» από το κράτος.
Πηγή: Ναυτεμπορική