Οριακή μείωση σε όλες τις κατηγορίες, τόσο των ατυχημάτων όσο και των παθόντων, καταγράφηκε και το 2013 σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Διατυπώνεται παράλληλα η άποψη... ότι «η μείωση αυτή των ατυχημάτων είναι συγκυριακή και τυχαία. Σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην κρίση. Με το που θα βρεθεί η χώρα πάλι σε τροχιά ανάπτυξης και κυκλοφορήσει ξανά ο κόσμος στους δρόμους, τα τροχαία πρόκειται να αυξηθούν».
Και πάλι όμως, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που δημοσιεύει το «Βήμα της Κυριακής», «η μείωση δεν είναι τόσο μεγάλη όσο το 2012 που είχαμε 1.431 λιγότερα ατυχήματα και 1.672 λιγότερους παθόντες σε σχέση με το 2011. Σημαντικό και συνάμα ευχάριστο είναι το γεγονός της περαιτέρω μείωσης του αριθμού των νεκρών κατά 110 του 2013. Το ετήσιο κόστος των τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται περίπου στα 200 εκατ. ευρώ. Τώρα που όλα μετρούνται στην οικονομία, να ένα πεδίο από όπου μπορούν να εξοικονομηθούν χρήματα» υποστηρίζουν οι ειδικοί.
Οι πιο επικίνδυνοι
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι νομοί Πρέβεζας, Εύβοιας, Αργολίδας, Ηλείας και Ευρυτανίας κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις με τους πιο επικίνδυνους. Ακολουθούν εκείνοι της Αττικής, της Αρκαδίας, της Κεφαλληνίας, της Λακωνίας, της Ροδόπης, της Χαλκιδικής, της Ημαθίας, της Αιτωλοακαρνανίας και της Βοιωτίας.
Προβληματισμό προκάλεσε στους ερευνητές η περίπτωση της Σάμου «“όπου είχαμε μόνο τέσσερα θανατηφόρα και κανένα άλλο ατύχημα, πράγμα στατιστικά αδύνατο».
Το οδικό δίκτυο
Επισημαίνεται ότι «στις περιοχές όπου έχει βελτιωθεί το οδικό δίκτυο έχουμε μείωση των ατυχημάτων, π.χ. Φθιώτιδα, Κορινθία που πριν από 10 χρόνια ήταν στις πρώτες θέσεις επικινδυνότητας. Το πρόβλημα τώρα μεταφέρθηκε στις περιοχές όπου το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ιδιαίτερα στα νησιά όπου το καλοκαίρι κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα σε ένα απαρχαιωμένο και κακώς συντηρημένο δίκτυο, εξ ου και οι πολλοί ελαφροί τραυματισμοί».
Αρκετοί οδηγοί από τα μεγάλα αστικά κέντρα, έχοντας συνηθίσει να κινούνται σε καλό οδικό δίκτυο, «μεταφέρουν» την ίδια οδική συμπεριφορά σε δρόμους που δεν είναι σε καλή κατάσταση.
«Ο καθένας κάνει ό,τι του κατέβει»
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι ως σήμερα φαίνεται να επιτυγχάνεται ο στόχος του Γ΄ Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για τη μείωση των νεκρών ως το 2020 κατά 50% σε σχέση με το 2010.
Επειδή όπως συμπληρώνουν «υπάρχουν πολλές αστοχίες με σημαντικότερη το ότι δεν υπάρχει κεντρικός συντονισμός στις δράσεις όσων ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, με αποτέλεσμα ο καθένας να κάνει ό,τι του κατέβει, χωρίς να λογοδοτεί και πολλές φορές αντίθετα με το στρατηγικό σχέδιο και σε βάρος του σχεδίου άλλου φορέα».