Τα δύο σενάρια για 10 τομές στον ενεργειακό χάρτη



Η μεγιστοποίηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και η επίτευξη σημαντικής μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) αποτελούν βασικούς στόχους του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Η μείωση της εξάρτησης από ...... εισαγόμενη ενέργεια, η μεγιστοποίηση της διείσδυσης των ΑΠΕ, η επίτευξη σημαντικής μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέχρι το 2050, καθώς και η προστασία του τελικού καταναλωτή αποτελούν τους βασικούς άξονες του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού ο οποίος παρουσιάστηκε πριν από μερικές ημέρες από το ΥΠΕΚΑ.

Ταυτόχρονα, η μηδενική αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας και η πολύ περιορισμένη χρήση της τεχνολογίας συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) αποτελούν ουσιαστικές επιλογές. Tρία σενάρια βρίσκονται στο τραπέζι ώστε να προσδιορισθούν και να αξιολογηθούν εναλλακτικά μέτρα και πολιτικές για την εκπλήρωση των εθνικών και των ευρωπαϊκών στόχων:

Το Σενάριο «Υφιστάμενων πο­λιτικών» το συντηρητικό σενάριο προβλέπει 40% σε σχέση με το 2005 περιορισμό των εκπομπών CO2 μέχρι το 2050, μέτρια διείσδυση ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενέργειας.

Το Σενάριο «Μέτρων Μεγιστοποίησης ΑΠΕ» υποθέτει διείσδυση των ΑΠΕ σε επίπεδο 100% στην ηλεκτροπαραγωγή, για 60%-70% μείωση των εκπομπών CO2 και εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια και στις μεταφορές.

Το Σενάριο «Περιβαλλοντικών Μέτρων Ελαχίστου Κόστους» έχει τις ίδιες παραδοχές με το δεύτερο όσον αφορά τις εκπομπές CO2 αλλά υπολογίζει το ποσοστό των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή ώστε να εξασφαλιστεί το ελάχιστο επενδυτικό κόστος.

Η μελλοντική εικόνα του ενεργειακού συστήματος όπως προκύπτει από τα δύο πρώτα βασικά σενάρια μπορεί να συνοψισθεί σε 10 σημεία:

1. Μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 60%-70% έως το 2050 ως προς το 2005.

2. Ποσοστό 85-100% ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, με την αξιοποίηση όλων των εμπορικά ώριμων τεχνολογιών.

3. Συνολική διείσδυση ΑΠΕ σε ποσοστό 60%-70% στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας μέχρι το 2050.

4. Σταθεροποίηση της ενεργειακής κατανάλωσης με μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας.

5. Σχετική αύξηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας λόγω εξηλεκτρισμού των μεταφορών και μεγαλύτερης χρήσης αντλιών θερμότητας στον οικιακό και τριτογενή τομέα.

6. Σημαντική μείωση της κατανάλωσης πετρελαιοειδών.

7. Αύξηση της χρήσης βιοκαυσίμων στις μεταφορές στο επίπεδο του 31% – 34% .

8. Κυρίαρχο το μερίδιο του ηλεκτρισμού στις επιβατικές μεταφορές μικρής απόστασης (45%) και σημαντική αύξηση των μέσων σταθερής τροχιάς.

9. Σημαντικά βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση για το σύνολο του κτιριακού αποθέματος και μεγάλη διείσδυση των εφαρμογών ΑΠΕ στον κτιριακό τομέα.

10. Ανάπτυξη μονάδων αποκεντρωμένης παραγωγής και έξυπνων δικτύων.

Μεταφορές
Στόχος μέχρι το 2050 είναι η αύξηση της χρήσης βιοκαυσίμων στις μεταφορές στο επίπεδο του 31% – 34% και η χρήση του ηλεκτρισμού στις επιβατικές μεταφορές μικρής απόστασης σε ποσοστό 45%

ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
mapostolou@pegasus.gr


Αναγνώστες