Πρόσω ολοταχώς για συγχωνεύσεις οδεύουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Οι πιστώτριες τράπεζες παίζουν το τελευταίο τους χαρτί και πιέζουν για συγκέντρωση δυνάμεων στο Αιγαίο, διαπιστώνοντας ότι όσο βαθαίνει η κρίση τόσο θα... αναγκάζονται να βάλουν περισσότερα χρήματα για να μη βουλιάξουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Οι συνέπειες άλλωστε των προβλημάτων του κλάδου αποτυπώνονται στα ετήσια ζημιογόνα αποτελέσματα των εισηγμένων εταιρειών οι οποίες εξυπηρετούν το 85% του ακτοπλοϊκού μεταφορικού έργου στο Αιγαίο και σήμερα το 100% της γραμμής Ελλάδας-Ιταλίας.
Το 2011 οι ζημίες ανήλθαν σε 236 εκατ. ευρώ ενώ και για το 2012 αναμένονται εξίσου αρνητικά αποτελέσματα.
Μάλιστα, με το οικονομικό αδιέξοδο διαρκώς να εντείνεται, το 2012 πιθανότατα να αποτελέσει τη χειρότερη χρονιά στην ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας. Οι εκτιμώμενες ζημιές του κλάδου υπερβαίνουν τα 250 εκατ. ευρώ. Οι πιέσεις είναι μεγάλες, αν αναλογιστεί κανείς ότι και τα δάνεια ανέρχονται στο 1,1 δισ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι οι συσσωρευμένες ζημιές της περιόδου 2009/2012 υπολογίζεται ότι θα φθάσουν τα 762 εκατ. ευρώ στις οποίες εάν προστεθούν και τα αποτελέσματα των μη εισηγμένων εταιρειών προσεγγίζουν σχεδόν τα 900 εκατ. ευρώ.
Διακοπή γραμμής
Γ. Βαρδινογιάννης
Το δίλημμα για τον μεγαλομέτοχο της ΑΝΕΚ είναι εάν θα συμπλεύσει με τον όμιλο Attica ή με τη Hellenic Seaways
«Τα αποτελέσματα της κρίσης ήδη είναι ορατά, παράδειγμα η μείωση των ταχυτήτων σε όλες τις γραμμές, η αποχώρηση πλοίου από τα Δωδεκάνησα, η μη καθημερινή εξυπηρέτηση της Ικαρίας και της Σάμου, η διακοπή της γραμμής Πειραιά-Ρεθύμνου, η διακοπή των δρομολογίων της εταιρείας Στρίντζη στην Κεφαλονιά κ.λπ.
Σε μια προσπάθεια αποτροπής της πλήρους κατάρρευσης της ακτοπλοΐας, οι τράπεζες-μέτοχοι είναι εκείνες που επεξεργάζονται όλα τα πιθανά σενάρια ώστε να υπερβούν τα σημερινά αδιέξοδα. Τα σενάρια των συγχωνεύσεων είναι πολλά, όπως η ΑΝΕΚ με την Hellenic Seaways, η Attica (υπό τη σκέπη της οποίας βρίσκονται η BlueStar και η Superfast) με την ANEK, αλλά και το σενάριο της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου με τουρκικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Η ΑΝΕΚ ελέγχεται από τον Γιάννη Βαρδινογιάννη, ενώ η Hellenic Seaways από τον Ναπολιτάνο Εμάνουελ Γκριμάλντι και την Τράπεζα Πειραιώς. Τον όμιλο της Attica Group ελέγχει ο όμιλος της MIG, ενώ στη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου τον έλεγχο διατηρεί η Millennium Bank.
1o σενάριο
Ματ στο Αιγαίο με στόλο 29 πλοία
Το σενάριο στηρίζεται στη συνένωση δυνάμεων της ΑΝΕΚ με τον όμιλο Attica που ελέγχεται από τον Ανδρέα Βγενόπουλο. Εχουν δημιουργήσει μια κοινοπραξία στην Αδριατική και στο Ηράκλειο, έχοντας ήδη καταφέρει να πετύχουν οικονομίες κλίμακας.
Παρ’ όλα αυτά η εκμετάλλευση των πλοίων τους παραμένει ζημιογόνα, εξαιτίας της διαρκώς διογκούμενης οικονομικής κρίσης που συμπιέζει την επιβατική κίνηση και αυξάνει τις ζημίες. Στην περίπτωση εκείνη που ενοποιηθούν οι δύο εταιρείες, αναμφίβολα θα δημιουργηθεί ένας ισχυρός πόλος που θα διαθέτει έναν στόλο αποτελούμενο από 29 πλοία, αλλάζοντας άρδην τις ισορροπίες δυνάμεων στον χάρτη του Αιγαίου.
Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της ΑΝΕΚ είναι στα 23 χρόνια, αποτελώντας έναν από τους υψηλότερους της ακτοπλοΐας, ενώ η Attica διαχειρίζεται έναν στόλο 13 πλοίων, 5 εκ των οποίων ανήκουν στη Superfast και 9 στην Blue Star Ferries.
2o σενάριο
Το μεγάλο ταξίδι για ΑΝΕΚ και Hellenic
Στο σενάριο αυτό πρωταγωνιστές είναι η χανιώτικη ΑΝΕΚ και η Hellenic Seaways. Στην κρητική εταιρεία ο βασικός μέτοχος Γιάννης Βαρδινογιάννης ελέγχει το 29,9% ενώ η κυπριακή εταιρεία συμμετοχών Sea Star Capital, μέτοχοι της οποίας είναι διάφοροι επενδυτές και εφοπλιστές, διαθέτει το 23,1%.
Στην Hellenic Seaways ο βασικός μέτοχος είναι ο Ναπολιτάνος εφοπλιστής Εμάνουελ Γκριμάλντι μέσω των Μινωικών Γραμμών, ελέγχοντας το 33,5% των μετοχών, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 20%. Τρίτος τη τάξει μέτοχος είναι η κυπριακή Sea Star Capital που ελέγχει το 17,1% των μετοχών της HSW.
Σύμφωνα με το σενάριο, η Πειραιώς από κοινού με τον Γιάννη Βαρδινογιάννη αποκτούν τον απόλυτο έλεγχο της ΑΝΕΚ και της HSW. Η συγχώνευση θα δημιουργήσει έναν ισχυρό στόλο που δραστηριοποιείται στα Δωδεκάνησα, στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, στον Σαρωνικό και στην Κρήτη. Για να πάρει βέβαια σάρκα και οστά το σενάριο, θα πρέπει ο Εμάνουελ Γκριμάλντι να συμφωνήσει στην πώληση του ποσοστού του, παίρνοντας σύμφωνα με αναλυτές πέραν του οικονομικού τιμήματος και ανταλλάγματα, που θα έχουν να κάνουν με την Αδριατική. Στόχος του Γκριμάλντι εδώ και πολύ καιρό είναι να αποκτήσει μεγαλύτερο χώρο στην Αδριατική με την αποχώρηση άλλων εταιρειών, κάτι που ήδη έχει συμβεί στο πλαίσιο συμφωνίας με τη ΝΕΛ.
3o σενάριο
Η ΝΕΛ σηκώνει πανιά για πολυεθνικό deal
Στο σενάριο αυτό πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, που αποτελεί και τον αδύναμο κρίκο της ακτοπλοΐας. Η εταιρεία έχει έρθει -σύμφωνα με τη διοίκησή της- σε συμφωνία με τους πιστωτές της για ρύθμιση των δανειακών υποχρεώσεων, ενώ βρίσκεται σε επαφές με πλοιοκτήτες της γειτονικής Τουρκίας που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο Αιγαίο για τη δημιουργία νέου εταιρικού σχήματος.
Οπως είχε αναφέρει πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Αβραντίνης, η ΝΕΛ αναζητά κέρδη με την είσοδό της σε νέες αγορές εκτός Ελλάδας και στοχεύει στη δημιουργία στρατηγικής συνεργασίας με μεγάλη ξένη εταιρεία.
Η προσπάθεια επιθετικής ενδυνάμωσης της παρουσίας της αρχικά στον ελλαδικό χώρο κυρίως μέσω της ναύλωσης πλοίων έπεσε στο κενό.
Μάλιστα, η εταιρεία έχει ναυλώσει πλοία τα οποία εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Τουρκίας-Κύπρου και Σαουδικής Αραβίας και λύνει προβλήματα που υπάρχουν λόγω του εμφυλίου στη Συρία. Επίσης δραστηριοποιείται στη γραμμή Μαρόκο-Ισπανία, στην οποία έχει ναυλώσει πλοία.
Η εταιρεία διαχειρίζεται σήμερα έναν στόλο 18 πλοίων έναντι 22 σε σχέση με έναν χρόνο πριν, με μέση ηλικία τα 25 χρόνια.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
Πηγή: ΕΘΝΟΣ